Att bo i en kappsäck är något som de flesta av oss inte alls kan relatera till. Likaså uttrycket som lyder att man dör hotelldöden. Det finns väl ingenting bättre än att bo på ett hotell, få allting serverat och hela tiden få krypa ned i en nybäddad säng? Det stämmer för oss som inte har resandet som en del av vårt yrke - för de som har det så försvinner dock ofta njutningen.
Man ser att det serveras samma typ av frukost överallt, man möts av samma leende personal, man blir trött på den klaustrofobiska känslan som kan infinna sig på rummet, man tröttnar på engångsschmpo, små tvålar och på de minimala tuberna av tandkräm. Kort sagt: borta bra, men hemma bäst. Ett yrkesliv i resandets tjänst kan ta ut sin tull. Flygplatser, nya städer, snabba affärer, nya flygplatser, stressiga taxiresor, problem vid incheckning, dubbelbokningar och så vidare.
Det handlar om en påtagligt stress som i många fall gör att man upplevs som en sur och tvär person. Vem orkar hela tiden vara trevlig och tillmötesgående mot all typ av servicepersonal?
Vissa kändisar kan exempelvis dras med sämre rykten enbart för att man någon enstaka gång fått nog, sagt ifrån och varit hård mot någon; en person som sedan berättar om sin upplevelse och där sedan kändisen i fråga tvingas att leva med ett rykte om att vara sur och tvär. Det kanske handlar om en incident av 100.000. Ett enda surt ord mot en person i hotellpersonalen och vips så har man år av botgörelse framför sig.
Tacksamt är därför att både kändisar och vana affärsresenärer numera kan slippa den personliga kontakten och dra nytta av den nya teknologin - även vid hotellincheckningar.
Precis som man kan göra vid flygplatser så är det numera nämligen möjligt att sköta sin incheckning utan någon service från personal. Man bokar via sin mobil, man ankommer till hotellet, slår in en personlig kod, får en nyckel och kan genom detta även addera olika önskemål - en smörgås, en öl eller varför inte taxi till den följande morgonen?
Nya bokningssystem på hotell gör livet på drift lite lättare att hantera och hotell som tagit steget har kunnat se en betydligt bättre omsättning. Man behöver färre i personalen, man kan fokusera på viktigare saker och man ger sina gäster ansvaret att sköta sina egna förehavanden - men man finns hela tiden där då man behövs.
Bokningssystem för hotell är en sak som underlättar. Detsamma kan sägas om den nya teknologi som finns integrerad på varje rum: en hotell TV som är möjlig att koppla upp mot sin laptop, I-pad eller mobiltelefon är ett exempel. Genom detta kan en luttrad gäst se vad han vill - när han vill - och utan att betala extra.
Det är dessutom möjligt att delta vid möten och använda en hotell TV som en större bildskärm. Perfekt om exempelvis ett flyg skulle vara inställt.