Gina Dirawi är ett utmärkt exempel på att artisteri börjar i liten skala. Många andra har följt i Ginas fotspår och startat sina karriärer med hemmagjorda klipp i hemmets badrum eller sovrum. Artister som startat sina karriärer med Youtube-klipp är ett av de mest framgångsrika är Pewdiepie som egentligen heter Felix Kjellberg som följs av så många som 41 miljoner världen över, Therese Lindgren med 19 miljoner visningar, Daniel Norberg med 4, 5 miljoner visningar. Sedan har vi andra unga som blivit kända efter sina klipp på Youtube, förutom Gina Dirawi, Clara Henry och William Spetz, vars karriär startade med Youtube.
Förutom dessa nämnda, svenska kändisar utomlands är musiker som Blue Sweden (Björn Skfis), Abba, Roxette och Ace of Base som har haft listettor på Billboard Hot100-listan. Alltså som amerikanska Svensktoppen. Andra topp -tio placeringar på samma lista har varit Europe, Neneh Cherry, Robyn, Eagle-Eye Cherry, Swedish House Mafia, Icona Pop, Avicii och Tove Lo. Andra artister, som bör nämnas i sammanhanget är förutom nämnda artister varit Meshuggah och Ghost, förutom Ace of Base, Avicii, Europe, Roxette, Abba, Swedish House of Mafia som har haft topp 20 med hela album på Billboard Hot200-listan.
Det går väldigt bra för musiker i USA, som är det land som för närvarande dominerar musikbranschen världen över. Att slå utomlands och då framför allt i USA banar vägen för en världsmarknad för dessa artister. Och med det kommer mycket stora intäkter och ett otroligt uppsving för den svenska exportmarknaden. Musikbranschen är en av de mest växande utomlands.
Mätt i siffror ger det följande; musikbranschens intäkter var 2016 hela 9 miljarder kronor, en ökning med 1 miljard, året innan. Musikexporten ökade med 21 procent jämfört med året innan. Svensk musik går på export, helt enkelt, och en av de branscher som ökat mest inom exporten. Svensk musik går på räls, och då jämför vi inte med SJ, utan som så tågen borde gå, tänk Shinkansen i Japan, som aldrig haft ett enda stopp eller olycka sedan mer än 25 år tillbaka. (Kanske svenska Trafikverket borde åka dit och lära av japanerna?).
Detta ger vid handen att svensk musik är något för hela finanssverige att satsa på. Stora artister som Abba, Björn Skifs, Ace of Base har alla bidragit till att omvärlden har fått nys på svensk musik och hjälpt till att bana vägen för yngre svenska musiker. Och ibland är det svenska band som först har slagit i Japan(!) och som sedan har upptäckts av den svenska hemmamarknaden, här tänker vi på band som Ace of Base och Cardigan. Det har inte bara varit band som Big in Japan, och Alphaville med låten Big in Japan, som har varit det.
Därför bör svenska unga och barn få alla de chanser de bara kan få att få gå i en svensk plantskola. Förutsättningarna har varit kommunala Musikskolor och ideella föreningar, som har fostrat några av våra främsta musikexporter. De behöver, förutom sina musikinstrument, möjligheten att repa, öva och en scen som tillåter dem att växa och utvecklas.